Παρασκευή, 19 Απριλίου 2013

Εξέγερση γυναικών στο πνεύμα της Αραβικής Ανοιξης

Οι γυναίκες του λεωφορείου 678 ***
Cairo 678. Αίγυπτος, 2012. Σκηνοθεσία - σενάριο: Μοχάμεντ Ντίαμπ. Ηθοποιοί: Μπόσρα, Νέλι Καρίμ, Μάγκεντ Ελ Κεντγουάνι. 100'
Τρεις νεαρές γυναίκες, θύματα σεξουαλικής παρενόχλησης, αναζητούν την απονομή δικαιοσύνης στη σημερινή Αίγυπτο, σε μια κοινωνία όπου οι γυναίκες θεωρούνται πολίτες β' κατηγορίας.
Στην ταινία «Οι γυναίκες του λεωφορείου 678», με βάση αληθινές ιστορίες, ο Αιγύπτιος σκηνοθέτης/σεναριογράφος Μοχάμεντ Ντίαμπ παρακολουθεί τρεις γυναίκες, από διάφορα κοινωνικά στρώματα, για να διεισδύσει σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία, όπου σύζυγοι, αρραβωνιαστικοί και οικογένειες προτιμούν να καλύψουν τις οποιεσδήποτε σεξουαλικές παρενοχλήσεις των γυναικών τους, παρά να γίνουν περίγελως, όπως φοβούνται, μιας αντιδραστικής κοινωνίας.

Ο σκηνοθέτης παρακολουθεί χωριστά την καθεμιά από τις γυναίκες του, στην πορεία της σε μια Αίγυπτο όπου η «αραβική άνοιξη» δεν φαίνεται να έχει ακόμη λύσει το δικό τους πρόβλημα: Η Φαϊζά, μια φτωχή, παντρεμένη με παιδιά γυναίκα, που κάθε μέρα δέχεται τις παρενοχλήσεις των αντρών στο λεωφορείο, πράγμα που την κάνει να αντιστέκεται στις ερωτικές προτάσεις του συζύγου της. Η Σέμπα, μια μορφωμένη, ανεξάρτητη, από πλούσια οικογένεια, γυναίκα που δίνει μαθήματα αντίστασης στην ανδρική παρενόχληση και η Νέλη, η πρώτη Αιγύπτια standup κωμικός, που τολμά να προσφύγει στο δικαστήριο για σεξουαλική παρενόχληση. Η προσφυγή της τη φέρνει αντιμέτωπη με μια φοβισμένη για τα επακόλουθα οικογένεια.
Ο δρόμος από όπου περνά το λεωφορείο είναι το σημείο όπου οι τρεις αυτές γυναίκες συναντιούνται στην αρχή τυχαία και, από τη μέση της ταινίας, από κοινού, όταν αποφασίζουν να αντισταθούν στις παρενοχλήσεις με το δικό τους τρόπο. Και δεν είναι μόνο οι παρενοχλήσεις, όπως βλέπουμε σε κάποια στιγμή - γιατί τα παιδιά της Φαϊζά τιμωρούνται στο σχολείο επειδή η μητέρα τους δεν πλήρωσε τα δίδακτρα του μήνα.
Με οργή αλλά και χιούμορ και με μια σιγουριά στη χρήση της κινηματογραφικής γλώσσας που σπάνια συναντάμε σε πρωτοεμφανιζόμενο, ο Ντίαμπ χτίζει μεθοδικά τις σκηνές του για να μας δείξει την ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας στη χώρα του - και να τονίσει πως τα λόγια «να φυλάσσεστε από τις γυναίκες, το μυαλό τους είναι πειραγμένο», που ακούμε στο τραγούδι στις πρώτες εικόνες της ταινίας, είναι μόνο στη φαντασία συντηρητικών αντρών. Τελικά, ο Ντίαμπ έφτιαξε μια τολμηρή, με ηθικά θέματα, ταινία που, πλάι στην υπόλοιπη, πολιτικά στραμμένη, «αραβική άνοιξη», έφερε στο προσκήνιο ένα θέμα που οι «αγανακτισμένοι» της Αιγύπτου απέφευγαν μέχρι σήμερα να αντιμετωπίσουν. Κι είναι μόλις πρόσφατα, όπως μας πληροφορούν οι τελικοί τίτλοι της ταινίας, που η χώρα ψήφισε νόμο για τη σεξουαλική παρενόχληση, αν και είναι ακόμη λιγοστές οι περιπτώσεις γυναικών που καταφεύγουν στο δικαστήριο.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...