Σάββατο, 20 Απριλίου 2013

«Κόλλησε» στους δρόμους το 1 δισ. για τους ανέργους

Στην απροθυμία του υπουργού Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη να διαπραγματευτεί στο Συμβούλιο Υπουργών Ανταγωνιστικότητας τη μεταφορά πόρων από το ΕΣΠΑ στο Ταμείο Συνοχής «κολλάει» η υλοποίηση του προγράμματος για τη στήριξη 500.000 θέσεων εργασίας και τη δημιουργία 200.000 προσωρινών θέσεων εργασίας, που φέρεται να έχει εγκρίνει και η τρόικα, στην τελευταία διαπραγμάτευση με την κυβέρνηση.
Λίγα τα λεφτά, τα τρώνε και οι δρόμοι... Λίγα τα λεφτά, τα τρώνε και οι δρόμοι... Το πρόγραμμα έχει αποφασιστεί στη σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών, ανακοινώθηκε εν χορδαίς και οργάνω από τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Ευ. Βενιζέλο, έχει εγκριθεί -σύμφωνα με απολύτως διασταυρωμένες πληροφορίες- από την τρόικα, που έχει πειστεί ότι χρειάζονται κάποιες κινήσεις αντιμετώπισης της ανεργίας, ώστε να εκτονωθεί το αρνητικό κλίμα που επικρατεί στην ελληνική κοινή γνώμη. Ο υπουργός Ανάπτυξης όμως φέρεται αρνητικός στη μεταφορά πόρων από το διαρθρωτικά ταμεία στο κοινωνικό ταμείο, που αποτελεί προϋπόθεση για την υλοποίηση της εξαγγελίας.
«Φρένο» Χατζηδάκη
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Χατζηδάκης έχει μεταφέρει τον προβληματισμό του στις συσκέψεις προετοιμασίας υπό τον Γ. Στουρνάρα όπου μετέχουν στελέχη του ΠΑΣΟΚ και της ΔΗΜΑΡ, ότι ενδεχόμενη μεταφορά πόρων από το ΕΣΠΑ στο Ταμείο Συνοχής θα δημιουργήσει πρόβλημα στην προώθηση των μεγάλων έργων, στα οποία η κυβέρνηση επίσης ποντάρει για την περίφημη επανεκκίνηση της οικονομίας.

Την ίδια ώρα όμως, στελέχη του ΠΑΣΟΚ και της ΔΗΜΑΡ θεωρούν ότι το «φρένο» Χατζηδάκη στο πρόγραμμα αντιμετώπισης της ανεργίας οφείλεται σε συμφωνίες που έχει κάνει ο υπουργός Ανάπτυξης με τους μεγαλοεργολάβους για την επανεκκίνηση μεγάλων έργων, όπως οι οδικοί άξονες. Με λίγα λόγια, ο υπουργός Ανάπτυξης αρνείται να διατεθούν χρήματα που προορίζονται για τα μεγάλα έργα που συγχρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και τις μεγάλες κατασκευαστικές εαιρείες, για την αντιμετώπιση της ανεργίας. Παράλληλα, ούτε το Μαξίμου ούτε το υπουργείο Οικονομικών δείχνουν ιδιαίτερη σπουδή για την υλοποίηση του προγράμματος. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας έχει κάνει ήδη μία πρόταση ώστε να βρεθεί η «χρυσή τομή». Και αυτή αφορά τη μεταφορά 300 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ στο Ταμείο Συνοχής και όχι 1 δισ. και κάτι που είναι το ποσό που χρειάζεται για να υλοποιηθεί συνολικά το πρόγραμμα για την αντιμετώπιση της ανεργίας.
Την πρόταση Στουρνάρα φέρεται να στηρίζει και το Μαξίμου, που επιχειρεί αφ' ενός να μην ακυρωθεί ένα πρόγραμμα που έχει εξαγγελθεί και θα συμβάλει -έστω και σε μικρό βαθμό- στην ανάσχεση της ανεργίας, που εξελίσσεται σε Νο1 κίνδυνο για την τρικομματική κυβέρνηση, και αφ' ετέρου να μην επιδεινωθούν οι σχέσεις της κυβέρνησης με τους μεγαλοεργολάβους, με τους οποίους ο κ. Χατζηδάκης έχει έρθει ήδη σε συμφωνία και την οποία δεν θέλει να αθετήσει.
Αποζημιώσεις
Σημειώνεται ότι στα μέσα της εβδομάδας, ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε σε συνέντευξη Τύπου ότι θα διατεθούν ως αποζημιώσεις προς τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες 353 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, κίνηση που συνδέεται απολύτως με το θέμα, καθώς χωρίς τη συμβολή του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων δεν μπορούν να αντληθούν χρήματα από το ΕΣΠΑ και δεν μπορούν να ξεκινήσουν τα μεγάλα, συγχρηματοδοτούμενα έργα.
Το μεσημέρι της ερχόμενης Δευτέρας, ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκης έχει καλέσει τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ και της ΔΗΜΑΡ που συμμετέχουν στις συσκέψεις προετοιμασίας της κυβέρνησης, όπου θα ξανασυζητήσουν το όλο ζήτημα.

Ο επίτροπος ζητά πίσω τα κονδύλια (!)

Στην ατζέντα των διαπραγματεύσεων μεταξύ Αθήνας και Βρυξελλών, παράλληλα με την πορεία των μνημονιακών δεσμεύσεων για τη χορήγηση των δανειακών δόσεων, μπαίνουν και οι κοινοτικές χρηματοδοτήσεις 22 μεγάλων έργων, συνολικού ύψους άνω των 2,5 δισ. ευρώ, για τα οποία υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις κατασκευής.
Η Ευρωπαϊκή Ενωση ζητά επιστροφή κονδυλίων για όσα από αυτά δεν ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2013. Πρόκειται για έργα-γέφυρες, από την περίοδο 2000-2006 του Γ' ΚΠΣ, τα οποία η Ευρωπαϊκή Ενωση χρηματοδότησε υπό την προϋπόθεση να έχουν ολοκληρωθεί εντός της προγραμματικής περιόδου ΕΣΠΑ 2007-2013.
Την πόρτα των διαπραγματεύσεων ανοίγει ο Γιοχάνες Χάν, αρμόδιος επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την Περιφερειακή Ανάπτυξη, ο οποίος απαντώντας σε ερώτηση του Νίκου Χουντή, ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, σημειώνει ότι «η Επιτροπή αναγνωρίζει την ιδιαίτερη κατάσταση της Ελλάδας» και υπογραμμίζει ότι «κάθε ποσό που καταβλήθηκε στο πλαίσιο της περιόδου προγραμματισμού 2000-2006 για τα έργα-γέφυρες θα πρέπει να επιστραφεί στην Επιτροπή, σε περίπτωση που ολόκληρο το έργο δεν ολοκληρωθεί εντός της περιόδου προγραμματισμού 2007-2013». Η απάντηση του κ. Χαν συνοδεύεται από τη λίστα των 23 έργων, με τα στοιχεία προόδου της κατασκευής τους και την απορρόφηση των διατιθέμενων πόρων, από την οποία προκύπτει ότι πολύ σημαντικά έργα, όπως το αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρου των αστικών συγκοινωνιών, οδικά έργα (περιφερειακή Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκης-Κιλκίς-Δοϊράνης, κάθετοι άξονες Εγνατίας οδού κ.ά.), ενεργειακά έργα, όπως η τηλεθέρμανση Φλώρινας, κινούνται σε πολύ χαμηλούς ρυθμούς υλοποίησης. Μεγάλο πρόβλημα αναδεικνύεται και για τα οδικά έργα με συμβάσεις παραχώρησης, στα οποία, λόγω της διακοπής κατασκευής τους και τη διελκυστίνδα μεταξύ Δημοσίου-εργολάβων και τραπεζών, έχει «παγώσει» και η αξιοποίηση των διατιθέμενων πόρων συγχρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Χαρακτηριστικά, η απορρόφηση πόρων στην Ολυμπία οδό είναι της τάξης του 51%, ενώ σε οδικά έργα της Ιόνιας οδού για αποπεράτωση τμημάτων από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα η απορρόφηση κοινοτικών πόρων είναι μόλις 19%.
Χουντής: Ευθύνες κυβερνήσεων
Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Χουντής, σχολιάζοντας την απάντηση της Κομισιόν για τα έργα-γέφυρες, δήλωσε ότι:
«Παρά τις προσεκτικές διαπιστώσεις του επιτρόπου για την Περιφερειακή Ανάπτυξη, για προβλήματα "στο πλαίσιο των δημόσιων συμβάσεων, των δικαστικών διαδικασιών και των προβλημάτων ρευστότητας των κατασκευαστών", δεν μπορούν να κρυφτούν οι τεράστιες ευθύνες, κυρίως των λίγων κατασκευαστικών εταιρειών που μονοπωλούν τα δημόσια έργα στην Ελλάδα. Δεν μπορούν επίσης να κρυφτούν οι ευθύνες των κυβερνήσεων, που αντί να ενεργοποιήσουν τις ρήτρες υπέρ του Δημοσίου, αποδέχονται παιχνίδια και δήθεν "συμβιβασμούς", οι οποίοι όχι μόνο καθυστερούν τα έργα, αλλά ληστεύουν και το ελληνικό Δημόσιο». 

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...