Κυριακή, 20 Νοεμβρίου 2011

Οι δύο βραβευθείσες Καθηγήτριες από τον Ομπάμα μιλούν στο «Κουτί της Πανδώρας»


Οι δύο Ελληνίδες Καθηγήτριες Δήμητρα Ευαγγέλου και Φωτεινή Κατωπόδη, οι οποίες βραβεύτηκαν από τον Ομπάμα με το κορυφαίο προεδρικό βραβείο PECASE, μίλησαν στο koutipandoras.gr για τη βράβευσή τους, το διδακτικό και ερευνητικό τους έργο και την ανώτατη παιδεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Σημειώνεται ότι η Δήμητρα Ευαγγέλου είναι Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Purdue και η Φωτεινή Κατωπόδη Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Berkeley.

Σύμφωνα με τη Δήμητρα Ευαγγέλου, το εν λόγω προεδρικό βραβείο απονέμεται ετησίως σε 80 έως 100 επιστήμονες από τον Αμερικανό πρόεδρο. Το βραβείο PECASE θεσπίστηκε το 1996 από τον πρόεδρο Κλίντον με σκοπό να απονέμεται κάθε χρόνο σε επιστήμονες που δραστηριοποιούνται σε καινοτόμες περιοχές έρευνας. Το βασικότερο κριτήριο είναι η πρωτοτυπία, τονίζει η κυρία Ευαγγέλου. Πάντως η απονομή του εν λόγω βραβείου ανοίγει νέους δρόμους για την περαιτέρω ανάπτυξη αυτών των επιστημονικών κλάδων.
«Σε ότι αφορά την εργασία μου -αναφέρει- ήδη είχα λάβει αυτή την αναγνώριση πριν από δύο χρόνια λαμβάνοντας παράλληλα σημαντική επιχορήγηση από το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών των ΗΠΑ. Έχοντας λάβει την επιχορήγηση αυτή έγινα υποψήφια για το βραβείο μέσω συγκεκριμένης διαδικασίας που πραγματοποιείται μεταξύ των ερευνητικών φορέων και της ειδικής επιτροπής του γραφείου του Λευκού Οίκου. Επειδή η διαδικασία της αξιολόγησης γίνεται με όλες τις προϋποθέσεις του απορρήτου, που είναι απαραίτητες σε κάθε τέτοια περίπτωση, κανείς εξ όσων εργάζονται ερευνητικά στους τομείς αυτούς δεν γνωρίζει το παραμικρό» σημειώνει η κυρία Ευαγγέλου. Μάλιστα αστειευόμενη λέει ότι όταν είδε το e-mail με το οποίο της ανακοινωνόταν η βράβευσή της, το θεώρησε ως spam και παραλίγο να το διέγραφε!
Η Δήμητρα Ευαγγέλου συνδυάζει τις δύο ιδιότητες της παιδαγωγού και της ψυχολόγου. Μέσω της έρευνάς της προσπαθεί να φέρει σε επαφή τα παιδιά με την επιστήμη του μηχανικού. Η ίδια επισημαίνει ότι το παιδί εκτός από την αγκαλιά της μάνας περιβάλλεται από ένα ανθρωπογενές υλικό περιβάλλον φτιαγμένο από τους μηχανικούς, τους πολεοδόμους κ.α. Όσα περιβάλουν μάλιστα το παιδί συμβάλλουν και στη διαπαιδαγώγησή του.
Σύμφωνα με την κυρία Ευαγγέλου, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να αντιληφθούμε πώς «βλέπει» το παιδί και πώς επηρεάζει τη ψυχοσύνθεσή του ένα υλικό αντικείμενο π.χ. μία καρέκλα, μία γέφυρα. Σημαντικό είναι το πώς το παιδί αντιλαμβάνεται τον κόσμο, πώς τα όσα το περιβάλουν θα είναι πιο αρμονικά και πιο αρεστά στο ίδιο. Πρόκειται για ένα πολύ καινοτόμο και δύσκολο αντικείμενο, το οποίο συνδυάζει τις θεωρητικές και τις θετικές επιστήμες.
Η κυρία Ευαγγέλου έχοντας εμπειρία και από τα αμερικανικά και από τα ελληνικά πανεπιστήμια, καθώς δίδαξε και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, τονίζει ότι τα ελληνικά Πανεπιστήμια δεν υστερούν σε σχέση με τα ξένα, οι Καθηγητές των ελληνικών Πανεπιστημίων και το επίπεδο σπουδών είναι πολύ υψηλό. Μάλιστα επισημαίνει ότι αυτό αποδεικνύεται από τη διεθνή βιβλιογραφία και από το πόσο ευπρόσδεκτοι είναι οι απόφοιτοι των ελληνικών Πανεπιστημίων στα Πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Το ζήτημα των υποδομών, όπως κτίρια και υλικοτεχνική υποδομή, οι δυνατότητες να ανοίξει το σχολείο στην κοινωνία, καθώς και η ευελιξία στον προγραμματισμό απαιτούν ευρύτερο σχεδιασμό και σταθερή πολιτική βούληση, επισημαίνει η κυρία Ευαγγέλου. Δεν αρκεί μία πολιτική δύο χρόνων για να μεταρρυθμιστεί όλο το εκπαιδευτικό σύστημα. Αναφέρει ότι τα βασικά προβλήματα που παρατηρούνται στην ανώτατη παιδεία στην Ελλάδα είναι η έλλειψη υποδομών, η έλλειψη χρηματοδότησης, η αστάθεια, η συνεχής αλλαγή συστημάτων. Κλείνοντας, τονίζει ότι η Ελλάδα αποτελεί διαχρονικά εμβληματική χώρα αναφορικά με τη γνώση και τη φιλοσοφία και ότι θα πρέπει να χαραχτεί μία σταθερή και μακροχρόνια πολιτική για το εκπαιδευτικό της σύστημα.
Η Φωτεινή Κατωπόδη γεννήθηκε από Έλληνες γονείς στην Καλιφόρνια, αλλά μεγάλωσε στο Μίσιγκαν. Είναι μηχανικός περιβάλλοντος. Ασχολήθηκε με καινοτόμα πεδία έρευνας.
Όπως μας δήλωσε, η έρευνά της επικεντρώνεται στην ανάπτυξη υπολογιστικών μοντέλων για την επίτευξη πιο έγκυρων μετεωρολογικών προβλέψεων. Ασχολείται με τη μελέτη της ροής της ατμόσφαιρας για την κατανόηση των κινητήριων δυνάμεων για την αιολική ενέργεια σε ορεινές και αστικές περιοχές. Οι προσομοιώσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την πρόβλεψη της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Για παράδειγμα, επισημαίνει η κυρία Κατωπόδη, η Αθήνα είναι περιτριγυρισμένη από λόφους και βουνά, και αυτά έχουν μεγάλη επίδραση στη ροή του αέρα και κατά συνέπεια στην ποιότητα του αέρα στην περιοχή.
Η κυρία Κατωπόδη επισημαίνει ότι το Berkeley είναι ένα υπέροχο Πανεπιστήμιο, το οποίο ενθαρρύνει την έρευνα και υποστηρίζει ιδιαίτερα τους νέους Καθηγητές με οικογένεια. Σημειώνει ότι τα ελληνικά Πανεπιστήμια έχουν υψηλό επίπεδο, μάλιστα λέει ότι οι Έλληνες φοιτητές έχουν με πολλούς τρόπους πλεονεκτήματα, για παράδειγμα οι δεξιότητές τους στα μαθηματικά είναι συχνά καλύτερες απ’ ότι των Αμερικανών φοιτητών του ίδιου επιπέδου.
Δηλώνει ότι το βραβείο ήταν μεγάλη τιμή για την ίδια και μέρος του βραβείου θα είναι η χρηματοδότησή της επί πέντε χρόνια από το Υπουργείο Ενέργειας, η οποία θα της επιτρέψει να εκπονήσει έρευνα σε νέο αντικείμενο και η χρηματοδότηση ενός μεταπτυχιακού φοιτητή για την εκπόνηση της διδακτορικής του διατριβής.
Έχει ιδιαίτερη σημασία να αναφερθεί η δήλωση του διευθυντή του Εθνικού Ιδρύματος Eρευνών των ΗΠΑ (NSF ) δρ. Subra Suresh ότι οι αποδέκτες του εν λόγω βραβείου θεωρούνται μελλοντικοί υποψήφιοι για το Νόμπελ.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...